Értem A weboldalon cookie-kat (sütiket) használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk.

A Magyar Sárkányhajó Szövetség, a Nemzetközi Sárkányhajó Szövetség (IDBF) teljes jogú tagja és mint ilyen az IDBF által elismert szervezet, mely Magyarországon a sárkányhajózást irányítja.

Outrigger itthon és a tengeren túl

« vissza


A Magyar Sárkányhajó Szövetség által meghirdetett 1. Premier, Senior Outrigger Bajnokság apropóján engedjétek meg, hogy megosszunk veletek egy kis áttekintést arról, hogy mi is az az outrigger, honnan ered és milyen egyéb formái léteznek még a világ más tájain.
 
Az outrigger kenu a kenu egy altípusa, kiegészítve egy vagy több oldalsó támasztékkal, melyek a hajótesthez vannak rögzítve. Kisebb kenukra általában egyoldali kitámasztót, míg a nagyobb kenukra kettő kitámasztót szerelnek, de gyakori a két hajótestes outrigger is, más néven a katamarán.
Az egy hajótestből álló kenukkal ellentétben az outrigger vagy a két hajótestes outrigger általában hosszabb, keskenyebb és hidrodinamikailag hatékonyabb, mint az egy hajótestből álló kenuk. Más kenutípusokhoz hasonlítva az outrigger nagyobb sebességre lehet képes és viharos időben, nagy szélben is lehet vele közlekedni.
Az evezés technikája azonban különbözik a kajak és az evezős hajóban megszokott evezésétől. Az evezőlapátnak egy toll része van, a nyél vagy egyenes, vagy duplán hajlított. Annak ellenére, hogy a lapátnak egy tolla van, a tapasztalt evezősök csak egy oldalon eveznek és kormánylapát hiányában J-stroke technikát alkalmaznak, annak érdekében, hogy irányban tartsák és stabilizálják a hajót. (A J-stroke technika, amikor az evezés során, a hajó mellett egy „J” betűhöz hasonló ívet teszünk a lapáttal. A csapás úgy kezdődik, mint egy hagyományos csapás, de a csapás vége felé elfordul a lapát és az evezős ellöki a hajótól.)
Az outrigger kenuk eredetileg az ausztronéz nyelvcsaládba tartozó nyelvet beszélők körében jelentek meg a délkelet-ázsiai szigetek közötti tengeri közlekedés eszközeként. Az outrigger hajók kelet felé, Polinéziába és Új-Zélandra, valamint nyugat felé, az Indiai-óceánon át egészen Madagaszkárig közlekedtek az ausztronéz migráció időszakában. Bár manapság Dél-Afrikában is megtalálhatóak ezek a vízi járművek, azonban továbbra is az ausztronéz emberek az outrigger kenuk elsődleges használói.
Többféle outrigger létezik, OC1, OC2, OC3, OC4 (a megfelelő számú evezős ül a hajótestben) és a DC12 vagy OC12 (6-6 evezős ül egy két hajótestes outriggerben, összeillesztve, mint a katamarán). Az outrigger kenuban az evezősök sorban ülnek, arccal a menetirány felé.
Az outrigger kenuzás népszerű sport lett az elmúlt időben. Az outrigger kenu verseny Hawaii „nemzeti sportja” és népszerű iskolák közötti versenysport. Hawaiion egész családok vesznek részt a nyári regattákon, egészen gyerekkortól 60 év feletti korig. A fő versenyszám Hawaiion a Moloka’i Hoe 43 mi, ami egy 69 km-es versenytáv.
A 6 személyes outriggerek a leggyakoribb sporteszközök, de az egyszemélyes (OC1) is nagyon népszerű. A két- és négyszemélyes outriggereket gyakran katamaránná kapcsolják össze. Anyagát tekintve a hajótest általában üvegszálás műanyagból van. Ugyanakkor, a hagyományos outriggerek koa fából készülnek.
Az első outriggereinnket 2003 környékén a Magyar Sárkányhajó Szövetség gyártatta le svájci mintára HODY SPORThajóépítő céggel. Az egykori magyar válogatott a 2004-es stocktoni Európa-bajnokságra ezekben a hajókban is készült. Ezzel párhuzamosan a Pola kayak-canoe Kft. is elkezdte gyártani outriggereit. Magyarországon az egyszemélyes és kétszemélyes outriggerek kormányos változata terjedt el, főként a sárkányhajó sport kiegészítő sporteszközeként. Az outriggerek alkalmasak egyéni állapotfelmérésre, rangsorolásra (általában 200 és 2000 méter közötti távokon) és az evezős technika csiszolására, de vízi túrára is gyakran használják.


Kép:http://outriggerzone.com, Magyar Sárkányhajó Szövetség Forrás: https://hu.wikipedia.org, Magyar Sákányhajó Szövetség